Podnikejte s Uberem!

Podnikejte s Uberem!

Pokud alespoň trochu sledujete aktuální dění, zcela zřejmě vám v posledních dvou letech neunikla vychytaná služba UBER, propojující cestující a partnerské řidiče ve velkoměstech po celém světě. Pro stále tápající, jedná se víceméně o projekt spolujízdy, využívající ke svému efektivnímu fungování pouze onu aplikaci a možnosti internetového bankovnictví. V současné době velmi populární start-up se zrodil před několika roky v americkém San Franciscu, kde v dnešních dnech funguje na několika platformách (uberPoP, uberBLACK, uberX, uberSUV, uberHELI, apod.), každá s určitým specifikem.

Uber v České republice

UBER se v České republice a konkrétně tedy v Praze, zabydlel před téměř dvěma lety a díky mohutné reklamní kampani, ho dnes odhadem využívá okolo několika desítek (možná stovek) tisíc lidí. Jeho oblíbenost je prostá. Cestující vědí, s kým jedou, jakým autem a přibližně za jakou cenu. A jelikož si při registraci profilu vyplní číslo své platební karty, nemusí se starat o hotovost, kterou by řidiči zaplatili. Partnerští řidiči zas nemusí vozit tisíce v peněžence a bát se sednout za volant s obavou z loupežného přepadení. Vyježděný obnos se každý týden připíše na účet.

Ze spolujízdy smluvní přeprava?

UBER vtrhl roku 2014 na český trh, prezentující se jako aplikace spolujízdy. Partnerští řidiči tedy obvykle byli běžnými zaměstnanci, rodiči na mateřské nebo jen studenty vysoké školy, co si chtěli přivydělat nějakou tu korunu pro lepší živobytí. Někteří samozřejmě vlastnili živnostenské oprávnění, nebylo jich však tolik, aby se UBER ubránil mediálnímu nařčení, že se jedná o nelegálně provozovanou taxislužbu. Mnohým aplikace byla (a je) trnem v oku, tudíž se množí žádosti na ukončení tohoto projektu v České republice.

Je nutno dodat, že Praha je pro UBER jednou z nejatraktivnějších lokalit v Evropě. Nejen, že tu zaznamenal obrovský boom v prvních měsících fungování, ale právě zde mohou aplikaci využívat turisté z celého světa a koneckonců… legislativní úprava je mnohem mírnější, než v sousedním Německu nebo Francii, kde dokonce vozy UBERu byly zapalovány davem místních taxikářů.

Zákaz činnosti by byla pro UBER velká ztráta, tudíž od ledna 2016 musí každý partnerský řidič vlastnit živnostenské oprávnění a koncesi na přepravu osob. Taxikářské zkoušky jsou povinné stále pouze u uberBLACK (černá limuzína + řidič v obleku, pozn. autora). UberPOP se tak stal víceméně legální smluvní přepravou osob. Pro mnoho partnerských řidičů nastal problém. A pro několik podnikavců se otevřela nová příležitost.

Jednou to přijít muselo

Zřízení živnosti jako podmínka partnerství s UBERem odradilo od ježdění mnoho řidičů, nicméně je možnost, jak být stále online v aplikaci a přitom se vyhnout platbě pojištění a daně z příjmu. Je nutné si najít někoho, kdo již živnostníkem je a kdo je případně ochotný si přidat osobní přepravu jako další obor podnikání. Ve svém profilu pak stačí vyplnit fakturační údaje na onu osobu. Ta se též musí stát partnerem UBERu, nicméně nemusí aktivně jezdit.

UBER zároveň nabízí registraci více aut a obsazení právě svými řidiči – neživnostníky. Osobně jsem zkoušel vypočítat případnou výplatu a při 12hodinové pracovní době a platu 30 až 40 procent z příjmu by se mohlo jednat o relativně zajímavou částku.

Tak co? Už víte jak naložit s autem svého syna, dcery nebo manželky?

Random Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*
*